Workshops

Vertellen / Verbeelding / Creatie

Ik geef workshops aan zowel volwassenen en kinderen rond verbeelding, expressie en storytelling. Bij uitbreiding komen ook zaken aan bod zoals: taal en audioproductie voor bv. hoorspelen of podcasts. Ik kan iets betekenen voor groepen die willen werken rond voorlezen, spreken, vertellen, verhalen, verbeelding, taligheid, expressie en spelplezier. 

Veel workshops zijn ontstaan op vraag of in samenwerking met organisaties zoals Creatief Schrijven, KANTL of het Sprookjeshuisje, Deurne. Aarzel dus niet om jouw vraag te stellen.


Prijzen: 

Richtprijs per halve dag: 250 - 300 euro; inclusief BTW; exclusief vervoer uit Ranst à 0,40 cent per km; eerste 15 km gratis

Ben je bereid een workshop te volgen in open lucht / Ranst, ben je welkom in onze Verhalentuin.

Hieronder vind je een greep uit het aanbod: 

Voorlezen, spreken en vertellen?

Voorlezen

1-3 uur

Heerlijk hoeveel leerkrachten voorleesprojecten op touw zetten voor leesbevordering. Het is vaak een moment van ontmoeting tussen scholen en leeftijdsgroepen die voor mooie herinneringen zorgen en aanmoedigen later ook te gaan voorlezen voor eigen kinderen. Bovendien is voorlezen voor veel kinderen een welgekomen oefening in expressie en jezelf tonen. Met een workshop voor leerlingen, leerkrachten of vrijwilligers geef je de ruimte om deze vaardigheid aan te scherpen. Bovendien helpt het vaak om hiervoor een externe partner in te zetten. Expressie triggert altijd een vorm van kwetsbaarheid bij je leerlingen en dat ligt soms moeilijk in de dag-aan-dag-relatie tussen leerkrachten en leerlingen. 

Zelf inspiratie opdoen?  Lees dan zeker hieronder even voort...

De Voorleeskunstenaar

gratis / online

In samenwerking met KANTL maakte ik een videoreeks om leerkrachten te inspireren meer en kwaliteitsvoller te gaan voorlezen in de klas. Het staat je vrij de video's te raadplegen en te gebruiken voor eigen, didactische doeleinden. Hier vind je de reeks.

Spreken vs Vertellen

1-3 uur

Voor leerkrachten:

De leerkrachten die vaak het meest bijblijven zijn vaak de vertellers. Met hun verbeeldingskracht geven ze zoveel meer mee dan de droge leerstof.

In hoeverre gebruik je als leerkracht je verbeeldingskracht (nog) om je leerlingen mee te nemen in een verhaal? De beste leerkrachten zijn vaak ook vertellers; maar gebruik je jouw verbeelding nu efficiënt in de klaspraktijk?

Voor leerlingen:

Een leerlijn uitzetten voor spreekvaardigheid is niet zo simpel. 

Wat als een verhalenverteller jouw leerlingen kan laten kennismaken met hun eigen vertelvaardigheden? Met een frisse invalshoek, krijgen je leerlingen de kans om spreekplezier voor een publiek te (her)ontdekken en nieuwe technieken te leren. Dat is wat ik wil doen: hen tools geven om de kracht van hun eigen verbeelding te leren kennen en tot die van een ander te spreken.

Storytelling

2-3 uur

Niet alles wat je vertelt, is een verhaal. We ontdekken wat een verhaal is en gaan vervolgens zelf aan het vertellen. We boren onze eigen verbeeldingskracht aan en leren een publiek inpakken met woord en lichaam. 

De klemtoon kan liggen op verhaalstructuur en plot of het vertellen zelf. Normaal gezien ontwikkelen we tijdens deze workshop zelf een verhaal om te begrijpen hoe het werk. Wil je meer focus op het vertellen zelf, gaan we aan de slag met bestaande verhalen.

Verbeelding, welbevinden en taal

Schrijven zonder alfabet

1-3 uur

Hoe spreek je het talige vermogen aan van kinderen die (nog) niet (goed) kunnen schrijven?

In deze workshop ontdek je manieren om het creatieve vermogen en spelplezier van kinderen wakker te maken en te bestendigen in schrijfopdrachten waar geen alfabet voor nodig is. Je gaat naar huis met nieuwe inzichten en ideeën om op een fijne manier betere resultaten op te halen bij de schrijflessen. 

Deze workshop ontwikkelde ik samen met Creatief Schrijven en is bij hen te bestellen via hun website.

Geef kinderen zin in taal

1-3 uur

Zeker bij taalmoeilijkheden hebben leerondersteuners vaak de neiging zich te concentreren op louter oefening en beheersing, waardoor ze vaak het spel- en leerplezier bij de leerlingen ontnemen. Omdat taal zo dicht op onze huid zit, creëren leerkrachten of begeleiders zo vaak meer problemen en weerstand dan ze er oplossen. Maar laat taal nu het middel bij uitstek zijn dat je spelenderwijs kan leren! 

In deze workshop hoop ik je vertrouwen te geven in spel als onderwijsvorm, onderzoeken we jouw didactisch spelend vermogen en geef ik je tools om het geleerde te verankeren in 'meetbare output', want ja... ook dat is belangrijk dezer dagen.


Deze workshop ontwikkelde ik samen met Creatief Schrijven en is bij hen te bestellen via hun website. 

Expressie en welbevinden

3-8 uur

Sommige kinderen vinden het moeilijk om hun emoties te uiten of rekening te houden met die van anderen. Kunnen we via de dramatische kunsten hun binnenwereld verkennen en tools vinden om deze kinderen mee te geven? Kunnen we hen zo leren omgaan met situaties van kwetsbaarheid en conflict? 

Ik ben zeker geen therapeut, maar ontwikkelde deze workshop op vraag van collega-leerkrachten. Als artiest heb je vaak een hoge mate van zelfbewustzijn en leer je dagelijks omgaan met zichtbaarheid en kwetsbaarheid. Dat levert voldoende materiaal voor een boeiend parcours met anderen die soms een beetje verdwalen in hun binnenwereld.

Creatie

Hoorspel / podcast maken

3-16 uur 

Een huwelijk tussen een verteller en een audiofiel... daar komt vroeg of laat een hoorspel van. Mijn man, Neel, en ik maakten 'Het Punt', 'Appelklap', 'Radio Riksja' e.a. hoorspelen. Omdat deze projecten van begin tot einde zelf in handen hadden, is het een kleine stap om anderen te inspireren met onze knowhow. 

Met een DynamoProject-subsidie maakte ik, verspreid over enkele sessies een hoorspel met leerlingen uit Sint-Genesius-Rode. Ik hielp enkele vrouwelijke ondernemers met het ontwikkelen van hun podcastconcept en gaf een introductie audio maken aan leerlingen van het DKO. 

Verhalen maken

1-16 uur

Wil je een eigen verhaal maken of loop je vast? Dan kan het zinvol zijn te rade te gaan bij een verteller. Zij kennen als geen ander de instrumenten van spanningsboog, conflict en interessante ontwikkeling.